fredag 11. november 2011

Ikkje bærre ein båt

 Vi har heilt utrolig nok FÅTT ein BÅT. 
Ikke bare VI i Nerklubben som har fått den.
Vi deler den  sammen med Hammer gård link Ellensand.
Båten er gitt til våre to gårds inn på tunet tiltak.  
Dette er ikke hvilken som helst båt for meg-
dette er nemelig en SKORGENES 1968 modell.
 Bygd på denne vakre plassen her, som når jeg flyttet hit i 1970
 ikke hadde de store siloene i sitt landskap men var en plass fylt med
 skog , noen hus , en liten gård og et båtbyggeri
som dere ser ved sjøkanten et blått og rødbygning.
 Rett ved der hadde jeg mitt barndomsparadis.
 Tenk dere denne 5 års gamle jenta som levde uten bekymringer
 og som nok var et riktig naturbarn der verden var
en oase av spennende , gode opplevelser.
 Når jeg gikk gjennom en liten skog kom jeg til båtbyggeri, ca 100-200 m.
Husker første gangen jeg kom gjennom og havnet først i plastbåtbyggeriet,
 der ble jeg geiledet videre til disponentfrua til båtbyggeriet,
Borgny som vi bare kalte Bolle.
Heldig var jeg for hun var VERDENS SNILLESTE.
Hun hadde badekar, innedo ( noe jeg manlget),
persisk teppe som en kunne hoppe paradis på,
EL-ORGEL som jeg spilte og sang alle barnesanger jeg kunne,
 og en søt hund Faje.
Mannen Kristen var i samme snillisme katogori.
 Jeg var nok der nesten daglig til jeg startet på skolen.
 MEN jeg satt jo ikke inne på dette spennende område. 
Spennnende var det å leke i trebåtbyggeriet blant trespon og deilig tjærelukt.
De mennene som jobbet der var utrolig tolmodige med lille meg
 som fikk hoppe og sprette rundt dem.

Og der i trebåtbyggeriet laget de disse lekre båtene.

Så derfor er ikke dette bærre ein båt for meg, men en båt som gir
 100vis av gode minner fra barndommen.
Båten er absolutt et restureringsobjekt - og gjerne skulle vi hatt oppover min stepappa
som er båtekspert  (og har jobbet i dette båtbyggeriet fra slutten av 70 tallet godt inn i 80 tallet.)
til å gi råd om hvor vi skal starte-
ja allerhelst skulle vi ha fått han fløttandes hit et halvår for å jobbe med båten.
Han skulle fått gratis losji og mat, ro og fred fra all annet snekkerering .
Kan man egentlig gi noe sånt i 70 års gave til han???
Hm kanskje feil avsender - mottaker gaveopplegg??
Båten har vi fått og spennende er det!!
 Så nå blir det felles styremøte/årsmøte i
Opplev Nerklubben og Hammer gård statutter og vedtekter.
 Jeg håper Ellen tar seg av opptrekking av putetrekk innvendig
så kan jeg strikke noen koppetuer , teposeholdere, eplebeskytter og grytekluter
+ muligens et sett gode sjøvotter til hver og en eier av båten:)

8 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg.Lykke til med båten

    SvarSlett
  2. Mitt barndomsrike og også mitt nå værende hjem :)Dog ikke på Skorgeneset, hakket lengre ut :)

    Gratulerer med båten :)

    SvarSlett
  3. Å, dette var en utrolig stilig båt, Brit!
    Stolt og skjønn. Bare elsker trebåter.
    Selv har vi båt som er svensk fabrikat. Den ligger nede i Kroatia og venter for oss til neste Juli eller August.
    Fin med barndomsminner. Og vet du hva? Lilleprinsen ligner deg sååååå mye.
    Klem, PillePalle

    SvarSlett
  4. Det er en egen sjarm med disse gamle trebåtene, noe helt annet enn plastbåtene de fleste har nå. Det blir spennende å se hvordan det går med dette prosjektet. Regner med du holder oss oppdatert underveis ;)

    Laila

    SvarSlett
  5. Gratulerer og lykke til med renovering:)

    Og du: da jeg så bildet av deg som liten trodde jeg først det var Prinsen din, kjære vene så like dere er!

    Fin fredag og god helg til deg Brit.
    Klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  6. HERLIG innlegg Brit. Barndomsminnene strømmer på. Dette var jo en luksusutgave en gang i tiden! JEPP, verdens beste plass og vokse opp på, jeg signerer den :) Gratulerer og LYKKE TIL !

    SvarSlett
  7. Vil bare si det som slo meg da jeg så bildet av deg som lita (og som flere allerede har sagt): Du verden som lilleprinsen ligner på deg! :-D

    SvarSlett
  8. Herlig innlegg - om en så flott båt! Artig å lese historia di om oppveksten der blandt høvelspon og trivelige voksne. Spent på fortsettelsen ang. båten. Du får ha fine dager!

    SvarSlett